Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
158 postów 1035 komentarzy

Bejka

Almanzor - Bejka, to zawołanie rodzinne, z Podlasia.

Katastrofa An-148 po starcie z Domodiedowo

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

W niedzielę,11 lutego 2018 o godzinie 14:21przy temperaturze -5°C wietrze 6m/s, temperaturze odczuwalnej -12°C i wyżowym ciśnieniu 1019hPa z podmoskiewskiego lotniska Domodiedowo wystartował samolot Antonow An-148.

 4 minuty po starcie zniknął z radarów. Zginęli wszyscy na pokładzie 6 osób załogi i 65 pasażerów
Samolot jest jednym z najnowszych produktów znanej od czasów przedwojennych ukraińskiej wytwórni Antonow. An-148, co poświadcza jego fotografia należy do najpiękniejszych samolotów świata o nowocześnie zaprojektowanej architekturze
Kamera zainstalowana na jednym z domów zarejestrowała moment upadku, wybuch i odlot jednego z elementów. Widoczne jest to u góry fotografii po prawej stronie liter "SUN".
 


Z takiego ujęcia nie da się w sposób pewny odtworzyć przebiegu zdarzeń. Po kilkakrotnym przyjrzeniu się filmowi w powiększeniu podejrzewam, że widoczny świecący paraboliczny odlot był wynikiem uderzenie w ziemię co spowodowało wyrzucenie do góry pracującego silnika. Jego ciąg i zapas paliwa w przewodach paliwowych spowodował niekontrolowany odlot pracującego silnika. 
Bezpośrednio po katastrofie Kenam podał hipotezę że jej przyczyną  bylo "rozwalenie" sie jednego z dwoch silnikow na wysokosci okolo 6750 ft. Nie wydaje mi się to słuszne. Silnik pokazany u niego na fotografii prawdopodobnie uległ zniszczeniu kiedy pracując uderzył w ziemię.
Dochodzenie przejął MAK. Ogloszono znaczne pokawalkowanie wraku samolotu i rozsypanie jego części  na dużym terenie wymieszanych z kawałkami ciał ofiar.
Rozczlonkowanie kadłuba i wybuch pokazywany na nagraniach z kamery i rozwalenie silnika, to nie przyczyna ale skutek katastrofy. 
MAK niemal na bieżąco publikuje wyniki dochodzenia. Udało się odszyfrować zapisy zarejestrowane w czarnych skrzynkach. Za najbardziej interesujące informacje odczytane z tych rejestrow uważam to, że w samolocie nie dzialało ogrzewanie wystawionych na zewnątrz samolotu rurek Pitota (własc. Prandtla) mierzących podczas lotu dynamiczne ciśnienie spiętrzonego wskutek ruchu powietrza. 
image
Z rejestrów odczytano że podczas startu An-148 z Domodiedowa nie działało ogrzewanie przewodów powietrza doprowadzających ciśnienie spiętrzonego powietrza w rurce Pitota (Prandtla). Ich zamarznięcie spowodowało wadliwy pomiar prędkości samolotu względem powietrza, podstawowego parametru mającego wpływ na sterowanie samolotem.
MAK poprosił o udział w badaniu ukraińskiech specjalistów firmy Antonow - producenta tego samolotu.
Zwracam uwagę na to z pewną nostalgią ponieważ już na przełomie 2011/2012 w wielu swoich publikacjach starałem się wykazać że bezpośrednim powodem katastroficznego opadnięcia ze ścieżki naszego tupolewa podchodzącego do lotniska w Smoleńsku 10.kwietnia 2010 mogło być uszkodzenie urządzeń mierzących ciśnienie prędkości - Rurek Pitota
Na przykład tutaj
powod-katastrofy-Pitot-zawiodl-i-tupolew-przepadl-cz-3-3

KOMENTARZE

  • @Almanzor
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=fQktxb4eEG8 Nie włączyli ogrzewania . Zdecydowanie tak. Pozdrawiam. http://mak-iac.org/rassledovaniya/an-148-100b-ra-61704-11-02-2018/
  • rurki Pitota, to ważny element dla bezpieczeństwa lotu
    Zablokowane rurki pitota były przyczyną wielu katastrof lotniczych, również tej Air France nad oceanem, w innym przypadku obsługa nie odkleiła plastrów zabezpieczających rurki na czas rozmrażania skrzydeł samolotu. To element niezwykle potrzebny a także niezwykle ważny dla bezpieczeństwa. Co do roli tego elementu w katastrofie smoleńskiej trudno się wypowiadać. Trzeba by przeanalizować trajektorię opadania czy ma ona charakterystykę przepadnięcia ze względu na utratę siły nośnej.
  • @Zawisza Niebieski 14:28:48
    Tylko jest to jeden z trzech tego rodzaju niezależnych systemów . Ciekawe dlaczego ten był decydujący ?. Pzdr.
  • @Repsol 13:37:06
    Media: Usterki An-148 wykryto w Sukhoi Superjet 100. Usterki, które są uważane za prawdopodobną przyczynę katastrofy samolotu An-148, zostały wykryte w samolotach Sukhoi Superjet 100 pisze gazeta „Kommiersant", powołując się na telegram Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Rosji (Rosawiacji), rozesłany kierownikom linii lotniczych, operatorom lotnisk i organom terytorialnym. Samolot An-148 Saratowskich Linii Lotniczych, lecący z Moskwy do Orska, rozbił się w niedzielę 11 lutego, kilka minut po starcie z lotniska Domodiedovo. Na pokładzie znajdowało się 65 pasażerów i 6 członków załogi. Wszyscy zginęli. Według danych Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) do katastrofy samolotu mogło dojść z powodu błędnych danych na temat prędkości lotu w związku z oblodzeniem odbiorników ciśnienia powietrza (OCP). W telegramie Rosawiacji mówi się, że podobne problemy wykryto wcześniej w samolotach SSJ 100 linii Aerofłot, startujących z Moskwy. W dniach 4-5 lutego, kiedy w stolicy Rosji odnotowano rekordowe opady śniegu, doszło do siedmiu analogicznych przypadków. Jak podkreślono, wskaźniki prędkości lotu kapitana samolotu i drugiego pilota były różne. Incydenty miały miejsce podczas rozpędzania się przy starcie lub na początkowym etapie nabierania wysokości. We wszystkich przypadkach piloci rezygnowali ze startu lub wracali na lotnisko. Rosawiacja nie ma zastrzeżeń do samolotu Sukhoi Superjet 100, jednak zwraca uwagę na złą jakość przygotowania lotnisk do startów i lądowania samolotów zaznacza gazeta.

    Ps..Problem nie jest nowy: "Oblodzone czujniki zagrażają 3000 samolotów Airbusa. W listopadzie na pokładzie Airbusa A321 zaistniała niebezpieczna sytuacja: podczas fazy wzlotu dziób samolotu obniżył się niespodziewanie, a prędkość wzrosła. Samolot stracił wysokość. Jak się okazało, dwa z trzech czujników używanych do określenia pozycji samolotu były oblodzone. [...]"

    www.welt.de/wirtschaft/article135286489/Vereiste-Sensoren-gefaehrden-3000-Airbus-Flugzeuge.html
  • @Repsol 14:38:27
    Na tym etapie jeszcze trudno cokolwiek wyrokować. To tylko media wyrokują, normalnie czeka się aż będą dostępne pełne informacje. Tak samo było z naszym TU, od razu pojawiała się cała masa fake newsów, jak przykładowo 4 podejścia. Ja jestem jak najdalej od metody Macierewicza tworzenia teorii i zaraz jej rozgłaszania. Ile to ostatnio "wybuchów" Macierewicz głosi. Śpieszyć się trzeba, gdy jest szansa uratowania kogokolwiek, gdy już jej nie ma trzeba podchodzić z rozwagą badać różne tezy.

    Pytanie, czy możemy liczyć na rzetelne śledztwo? Rosja i Ukraina są w stanie wojny, z pewnością jedni i drudzy będą starali się zrzucić winę na drugą stronę. Rosja usterka, błąd konstrukcji, Ukraina błąd pilota i obsługi.
  • @Repsol 13:37:06
    спасибо
  • @Zawisza Niebieski 14:28:48
    // Trzeba by przeanalizować trajektorię opadania czy ma ona charakterystykę przepadnięcia ze względu na utratę siły nośnej. //

    Zarówno wykształcenie jak i wieloletnia praktyka w analizowaniu torów statkow latających pozwoliła mi w latach 2010-2011 w miarę spływania publikacji parametrów zmierzonych w locie przeanalizować trajektorję ruchu "po ścieżce".
  • @kula Lis 67 16:02:34
    Dziękuję. Tych informacji nie znałem.
  • @Almanzor 17:02:45
    97 pasażer, niesamowite opowiadanie, napisane w kilka miesięcy po katastrofie smoleńskiej: "Prezydent nie kazał na siebie długo czekać. Przywitał się z wszystkimi i szybko zmierzali w stronę samolotu. On sam szedł w milczeniu na końcu orszaku. Nie znał prawie nikogo osobiście i prawdę mówiąc odpowiadała mu rola cichego obserwatora." Całe opowiadanie:
    http://www.polskacanada.com/aleksander-rybczynski-97-pasazer/
  • @Almanzor 17:02:45
    Czy Prezydenta Kaczyńskiego zlikwidowała prywatna firma ochroniarska?

    https://www.monitor-polski.pl/czy-prezydenta-kaczynskiego-zlikwidowala-prywatna-firma-ochroniarska/comment-page-1/
  • Autor
    Czy sugerujesz tą notką, że polscy piloci wylatując do Smoleńska - mieli zatkaną Rurkę?
    Tam nie było mrozu - tylko mgła.
    https://www.youtube.com/watch?v=weJUwRNpdGc
  • @Almanzor 17:02:45
    Pytania. 8-10 kwietnia 2010 (z uzupełnieniami)

    https://www.salon24.pl/u/cyprianpolak/337476,pytania-8-10-kwietnia-2010-z-uzupelnieniami

    Ps..Analizując tę i poprzednie Pańskie notki można dojść do wniosku, że zamach tak naprawdę mógł zacząć się dnia 8 kwietnia - mam na myśli fazę wykonawczą, bo oczywiście przygotowania musiały trwać miesiące.
    Próbując to wszystko zestawić w jakiś logiczny ciąg, można doznać przerażenia, w jakiej rzeczywistości przyszło nam żyć. No bo jeżeli można przez dwie doby ukryć obecność w przestrzeni publicznej prezydenta państwa, jak również informacje dotyczące jego wylotu do Smoleńska - to jakie kłamstwo czy zbrodnia nie są w tej rzeczywistości możliwe do wykonania? Tak więc, nie mamy żadnej pewności, co stało się z parą prezydencką i towarzyszącą jej delegacją w dniu 10 kwietnia - kiedy, jakim samolotem i czy w ogóle odleciała do Smoleńska? A może nie z Okęcia i nie do Smoleńska? A może w ogóle ludzie ci nie wylecieli z kraju żywi? Pytania można mnożyć i dopóki nie znajdą się dowody potwierdzające lub obalające określone tezy - nie wyjdziemy z kręgu przerażającej rzeczywistości spiskowej.
  • @Almanzor 17:02:45
    Generals, Gen. Gagor...I was looking for any info about Generals (and other victims) on Apr.8-10.

    On Apr.7-8 Gen. Petraeus was with visit in Poland.

    http://poland.usembassy.gov/general.html
    had info "At General Gągor’s invitation, General Petraeus will visit Krakow".

    "...General Petraeus will also discuss Polish-American military cooperation in Afghanistan with President Kaczynski, Polish Defense Minister Bogdan Klich, and General Gągor during his visit and make a presentation at the National Defense University. At General Gągor’s invitation, General Petraeus will visit Krakow..." There was no confirmation on US side, that I could find, about visit to Krakow with Gen.Gagor. I could not find any records, any photos, that Gen. Gagor went (with or without Gen. Petraeus) to Krakow - that would be April 8 afternoon. I think that Gen. P. already left Poland, as on Apr.9 he already was in Kabul.

    On 8th April Gen. Petraeus was awarded by the Minister of National Defence with Gold Medal of the Polish Armed Forces.

    http://www.wp.mil.pl/en/artykul/9013

    http://www.wp.mil.pl/en/galeria/3403

    These are last photos where Generals are seen (that I could find):

    Gen. David Petraeus z wizytą w AON

    http://www.aon.edu.pl/component/content/article/187-wydarzenia/718-gen-david-petraeus-z-wizyta-w-aon

    None of generals was identified, some "echos" about "individual invitations" they received, behind L.K.'s back, also "polecenie", changes with planes (Casa-Yak-Tu)...

    http://www.niemcy.salon24.pl/253773,10-kwietnia-kto-skierowal-generalow-do-tupolewa

    Któraś z wdów powiedziała, że mąż dostał "polecenie" wyjazdu do Smoleńska. choć od razu zarzekła się, że mąż chciał tam jechać, użyła terminu "polecenie". Nie powiedziała skąd przyszło. Chciałabym się dowiedzieć, kto je wydał.

    I was very surprised to see *condolences to polish military* + article about Gagor with photos, on "Israel Defense Forces" site, as early as Apr.10, when nothing was known, nobody was identified,
    long before Gen Gagor's funeral (Apr.21)

    Turnes out, it's a pseudo-page:


    http://idfspokesperson.com/2010/04/10/lt-gen-gabi-ashkenazi-expresses-condolences-to-polish-military-10-april-2010/

    This article is not on real site of Israel Defense Forces:

    http://dover.idf.il/IDF/English/
  • @Almanzor 17:00:49
    Jeśli przestudiował Pan ścieżkę opadania, bo osobiście pod tym względem jej nie studiowałem to jakie wnioski? W teście napisał Pan "powodem katastroficznego opadnięcia ze ścieżki naszego tupolewa podchodzącego do lotniska w Smoleńsku 10.kwietnia 2010 mogło być uszkodzenie urządzeń mierzących ciśnienie prędkości - Rurek Pitota"
    Rurki Pitota to można tak ująć jest miernik prędkości samolotu względem powietrza. Ich uszkodzenie (np. zatkanie) jeszcze o niczym nie przesądza. Oczywiście jeśli samolotem steruje komputer może być to przyczyna katastrofy, jeśli człowiek, to tylko pilot nie zna prawidłowej prędkości. Pytanie moje dotyczy tego, czy samolot zszedł do prędkości w której utracił siłę nośną pozwalającą mu na lot? Układ szczątków nie wykazuje aby samolot rozbił się na skutek przepadnięcia. Ale nagłe opadnięcie i odzyskanie przez samolot siły nośnej lecz zbyt późno mogłoby być przyczyną katastrofy. Jednak zapis rozmów w kokpicie na to nie wskazuje.
  • @Zawisza Niebieski 20:31:00
    Mogli zacząć obniżanie w celu nabrania prędkości , ale było za nisko na wyrównanie . Pzdr.
  • @Almanzor 16:57:23
    Jest tam wybór języka na angielski . Pzdr.
  • @Talbot 18:17:24
    Przez cały niemal przelot z Okęcia do Smoleńska samolot leciał w atmosferze o temperaturze ujemnej
  • @Almanzor 21:01:30
    Trochę obok , ale warto się zastanowić .Pzdr. https://www.salon24.pl/u/albatros/844981,panie-co-hamaerykanskie-to-najlepsze
  • @Zawisza Niebieski 20:31:00
    Uszkodzenie mogło być inne niż zatkanie. Natura uszkodzenia przy mojej analizie nie była ważna.
    Faktem jest, że przemieszczanie się samolotu względem ziemi jest znacznie wolniejsze niż zostało to zarejestrowane jako prędkość względem powietrza PLUS prędkość unoszenia wiatrem. Tabele zarejestrowanej prędkości względem powietrza zostały podane w zalącznikach do raportu Millera. Prędkość wiatru przy ziemi wielokrotnie podawali dyspozytorzy lotniska.
    Wynik dodawania prędkości pomnożony przez upływ czasu jest większy niż faktycznie pokonywana odległość samolotu wyznaczane przez mijanie określonych miejsc w terenie rejestrowanych głosem jako minięcie dalszej, bliższej radiostacji oraz kolejnych kilometrów odległości od progu odczytywanych przez dyspozytora z ekranu radaru lotniskowego.

    Zgłaszałem to Przewodniczącemu Zespołu Parlamentarnego. Asystent posla Macierewicza poprosił mnie o pisemne opracowanie. Wysłałem ale mi nie podziękowano ani nie zapyano o nic.
    Temat ten podchwycił mjr. Fiszer oraz profesjonalnie piszący o temacie dziennikarz Naszego Dziennika. Raz o problemie rurki Pitota werbalnie poinformował poseł Macierewicz, ale tematem nikt się nie zainteresował chociaż niektórzy ówcześci dyskutanci z Salonu 24 w sposób widoczny w Zespole zaistnieli.
  • @Zawisza Niebieski 20:31:00
    //Układ szczątków nie wykazuje aby samolot rozbił się na skutek przepadnięcia. Ale nagłe opadnięcie i odzyskanie przez samolot siły nośnej lecz zbyt późno mogłoby być przyczyną katastrofy. Jednak zapis rozmów w kokpicie na to nie wskazuje. //

    1. w miejscu uderzenia o ziemię (TAWS#38) nie ma szczątków samolotu. Nastapiło tam owinięcie roślinami i zabłocenie prawego podwozia oraz przy uderzeniu złamanie lewego skrzydła. Po odbiciu samolot wykonał w sposób niekontrolowany "kangura", przeleciał z właczonymi na maxa silnikami kilkaset metrów, skierowanym ku ziemi kikutem lewego skrzydła zaorał grunt i dokonał kapotażu poprzez zgnieciony tym do cna kokpit i przewrócił się "na plecy". Uderzenie przy kapotażu kadłuba o grunt spowodowało uwypuklajace kabiny wyboczenie (które dr Szuladziński uważał za efekt wybuchu), oderwanie lub rozerwanie zapiętymi pasami pasażerów i ich zderzenie z gruntem co rozkawałkowało zarówno konstrukcję jak i ciała ludzi. Najwięcej zarejestrowanych cząstek nieorganicznych to były łupiny potłuczonej porcelanowej i szklanej zastawy stołowej.

    2. Kiedy Pan przeczyta transkrypcje rozmów załogi samolotu linii Pułkowo, który na dużej wysokości przepadł w korkociąg płaski nad Ukrainą na pewno Pan zauważy że przez 10 minut spadnia w tym korkociągu załoga nie zorientowała się co się dzieje z samolotem.
    Nasza załoga smoleńskiego tupolewa oraz zaloga dyspozytora lotniska podali w rozmowach duzo informacji, które we wspomnianej analizie wykorzystałem
  • @Almanzor 21:39:30
    Dziękuję za wyjaśnienie. Jak najbardziej zgadzam się z Pana wyjaśnieniem, nie widzę niczego z czym bym się w tym momencie nie zgodził. Mówiąc o tym "Układ szczątków nie wykazuje aby samolot rozbił się na skutek przepadnięcia." miałem na myśli to, że w momencie katastrofy samolot miał dużą prędkość w kierunku równoległym do powierzchni ziemi. Co oczywiście nie jest sprzeczne z Pana wyjaśnieniem.

    Jeśli chodzi o zespół Macierewicza, moim zdaniem oni dokonują wyboru informacji z filtrem potwierdza teorię wybuchu czy też nie. Pana opis przeczy tej teorii, więc informację odrzucili. Ja też nie widzę niczego, co by teorię wybuchu potwierdzało. A już kuriozalne jest twierdzenie, jakoby ładunek termobaryczny został zdetonowany w przedziale pasażerskim. Po takim wybuchu ludzie by byli spaleni a nie wyglądali tak, jak prezentowały to zdjęcia jakie pojawiły się na rosyjskim serwerze.
  • @Talbot 18:17:24
    "Tam nie było mrozu - tylko mgła."

    Talbot, jaki Ty "czasami" potrafisz być "bystry", to chyba wiesz tylko Ty sam ;-DDDDDD

    3m siem mocno :-DDD
  • @Almanzor
    "...źródła Pentagonu mówią: "Wygląda na to, że rosyjski samolot rozbił się 11 lutego z 71 zabitymi, aby usunąć tylko jeden cel, który był powiązany z Uranium One i aktami sprawy – dyrektora Rosatom Wiaczesława Iwanowa." ...że szczególnie rodzina Rothschildów próbuje zatrzeć swoje ślady."
  • @kula Lis 67 20:52:39
    Uszkodzili ogrzewanie rurek Pitota? Ciekawe.

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

ULUBIENI AUTORZY